Bos van der Burg Advocaten Zoetermeer

Meer bedenktijd voor consumenten

Consumenten krijgen vanaf vrijdag 13 juni 2014 meer bedenktijd bij aankopen op internet, via de telefoon en aan de deur. Voor aankopen aan de deur van meer dan € 50 en voor alle online aankopen gaat de bedenktijd van 1 naar 2 weken.

Kosteloos afzien van aankoop

Binnen die termijn kunnen consumenten kosteloos afzien van hun aankoop. Wanneer de consument iets over de telefoon koopt, geldt de overeenkomst voortaan pas wanneer deze schriftelijk of per email is bevestigd. Dit geldt bijvoorbeeld voor de levering van elektriciteit, gas en telefoonabonnementen.

Begrenzing tarief bellen 0900-nummer

Naast meer bedenktijd worden consumenten vanaf nu ook beter beschermd bij het bellen naar 0900-nummers. Zo wordt het tarief voor bellen begrensd op € 1 per gesprek bovenop de normale kosten. Dat kon tot nu toe oplopen tot 80 cent per minuut.

Nieuwe consumentenrechten voor hele Europese Unie

De nieuwe consumentenrechten gelden voor de hele Europese Unie en zijn het resultaat van invoering van de nieuwe Europese richtlijn consumentenrechten. Toezichthouder ACM gaat consumenten actief wijzen op hun nieuwe rechten via ConsuWijzer.nl.

Bron: Ministerie van Justitie

BOS VAN DER BURG serves a wide range of commercial clients, from the small and medium-size enterprise sector to listed funds, as well as non-profits, institutions and governments. BOS VAN DER BURG also provides legal advice to private individuals and acts as counsel in court proceedings.

BOS VAN DER BURG takes a full-service, proactive approach to the work we do for our clients, focusing on solutions and getting things done quickly. Our firm is characterised by short communication lines and high-quality service, all at competitive rates that we explain to our clients in advance. With our firm, you always know where you stand.

Bos van der Burg is member of Pragma International, a worldwide netwerk of law and consulting firms. 

Published by