Positiemerk Dr. Martens

Wat is een positiemerk? Een positiemerk is een speciale vorm van het merkrecht. Het gaat hier om de combinatie van het merk en de positie daarvan. Voor merken geldt als voorwaarde dat zij onderscheidend vermogen moeten bezitten. Positiemerken moeten daarnaast ook zijn ingeburgerd bij het publiek.

Positiemerken komen veel voor in de mode-industrie. Denk bijvoorbeeld aan de drie strepen op de sneakers van Adidas.

Sinds de jaren 60 brengt Dr. Martens schoenen/kisten op de markt, waarbij één van de kenmerkende elementen de contrasterende brede gele stiksels aan de rand van de dikke schoenzool zijn. Dr. Martens heeft dit stiksel als positiemerk gedeponeerd om meeliftende producten te kunnen aanpakken.

Schoenfabrikant Van Haren komt met een vergelijkbare schoen op de markt en er volgt een rechtszaak. Van Haren stelt dat de gele stiksels geen merk kunnen zijn, maar de rechter komt tot een ander oordeel. De rechter verwijst daarbij in de publicaties over kenmerkende gele stiksels in kranten en modebladen sinds de jaren 90. Daaruit blijkt dat het publiek inmiddels wel een merk ziet in de stiksels en de stiksels dus geen versiering zijn zoals door Van Haren wordt gesteld. Dat de stiksels bij Van Haren iets meer koper- of goudkleurig zijn wordt door de Rechtbank niet relevant geacht. De stiksels zijn overeenstemmend en dus verwarrend. Gevolg: een verbod voor Van Haren om de stiksels op haar schoenen toe te passen.